Right on targIT
mandag 28. november 2005 kl. 16:52

30 mio. solgte iPods - og?

ComON skriver, at der nu på verdensplan er solgt 30 mio. iPodder siden starten tilbage i 2001. Jeg formoder, at der er tale om alle slags iPodder, lige fra Nano, alm, Mini til Shuffle. Det lyder jo alt sammen meget imponerende, og der er da ingen tvivl om, at iPodderne er meget moderne nu om dage.

Jeg må nu indrømme ikke at være særlig imponeret. 7,5 mio. enheder pr. år? Tillad mig at minde om, at der for indeværende år spås en salg på 800 mio. mobiltelefoner. Kigger man på et firma som Samsung, der har en markedsandel på 12.5%, vil dette firma i indeværende år sælge 100 mio. telefoner. Så på 4 mdr. sælger Samsung flere telefoner, end Apple har solgt i-Podder på fire år.

Samsung er valgt med vilje, idet firmaet sælger mange high-endtelefoner og ikke er stærkt repræsenteret nede i den billige ende. Min påstand er derfor, at Samsung kan så nogenlunde kan matche den gennemsnitlige salgspris pr. enhed, specielt når man tænker på, at minien og nanoen sælger godt.

Så... inden man andægtigt bøjer sig i støvet for Apple, så er der altså et par andre firmaer, som sagtens kan matche den slags salg.

Kommentarer

  1. af Jesper Stocholm - tirsdag 29. november 2005 kl. 12:17

    Der er vel ikke så mange, der andægtigt [0] bøjer sig i støvet over salget af deres iPod. Til gengæld har de lavet et produkt, der viser forståelse for, at design af dimser ikke længere er ligegyldigt - ja faktisk næsten udgangspunkt for salget. Selv med dette in mente, så har de lavet et produkt, der er vildt lækkert at bruge og anvende, og det er også pænt :o) Ydermere har det haft den effekt, at der nu sælges flere Mac-PC'er en tidligere ... hvilket faktisk er lidt fascinerende. Set i det lys er iPod'en et fabelagtigt produkt - uanset om der sælges flere mobiltelefoner eller LEGO-klodser (High-end legetøj) end iPod'en.

    Jesper

    [0] Et ord, der bruges alt for lidt ... ligesom "obsternasig"

  2. af Christian Schmidt - torsdag 1. december 2005 kl. 22:02

    He, ja, det overrasker nu også mig, at det ikke er mere end 30 millioner. Men det er vel meget typisk vores branche, at det er det nye smarte, der tiltrækker opmærksomheden, og ikke noget så usexet som salgstal. Børsen-læsere vil sikkert interessere sig mere for cash-cows som mobiltelefonerne, men den slags vækker ikke den store opsigt her på bjerget. Der skal beløb i Skype-størrelsesorden til, før folk løfter øjenbrynene.

  3. af Preben Kjær Kristensen - fredag 2. december 2005 kl. 08:59

    Ja, det synes som om, at det er sjovere at skrive om en hip og kæk iPod, som har solgt n mio. eksemplarer, end om "kedelige" mobiltelefoner, som samlet sælges i 10n mio eksemplarer.

    Det skal dog siges, at da Nokia for nyligt annoncerede sin nummer 1 milliard solgte telefon, blev det noteret. Men det understreget måske netop pointen: 30 millioner solgte iPodder er lige så interessant som en milliard solgte mobiltelefoner. Jf. også, at jeg endnu har til gode at læse om, at mobiltelefon model xx fra firma yy har nu solgt i 10, 50 eller 100 millioner eksemplarer (hvis det sidste nogensinde sker).

Der er lukket for flere kommentarer til dette indlæg.