Right on targIT
fredag 10. juli 2009 kl. 13:41

Chrome OS udstiller Linux-fans' salgsinkompetence

Netbooksfabrikanternes reaktion på Googles Chrome OS viser med al tydelighed, at Linux aldrig har været dygtigt nok til at sælge deres software. Det er muligt, at det er mere sikkert, er hurtigere, er bedre osv., men hvis man ikke kan overbevise sine kunder om det, er det ret ligegyldigt. Og her har MS været dygtige til at sælge og markedsføre deres produkter.

Jeg snakkede engang med en Linux-mand, der var bekymret for, at softwarepatenter ville ødelægge hans forretning. Personen, der fortalte mig dette, havde tjavset hår, en slidt skjorte og jeans på - ikke just den person, man var sikker på at ville købe software fra. Jeg er klar over, at denne karakteristik er lidt en parodi, men jeg synes meget tydeligt, det viser, at Linux-fans ofte er nørder, der ikke forstår deres kunder - eller løse deres behov.

En gammel studiekammerat, som sværgede til Linux og ved hver julefrokost vandt vores oppetidskonkurrence, bruger nu Apple og deres OS X. Hans mening var, at Linus ikke var brugervenligt nok, og at Apple helt anderledes havde forstået, hvad det var, brugerne havde brug for.

Dette leder mig til at konkludere, at for nørder er Linux fint, og dette ses vel også i udbredelsen af Apache som webserverplatform, find selv på andre eksempler. Men når man skal ud til slutbrugerne, falder Linux igennem. Selv hvis det er forudinstalleret, foretrækker folk Windows, som det blev klart med netbooks, som i starten blev leveret med Linux, inden Windows XP vandt det slag.

Ironisk nok kommer Google Chrome som open source, hvilket viser, at open sources succes som filosofi aldrig har været større: selv MS udgiver produkter som open source, og det er længe siden, man har hørt MS omtalte OS som kræft.

Det er også et eksempel på, at pengene i IT rykker yderligere op af værdikæden. Microsoft profiterede bl.a. på at gøre computerhardware til hyldevarer, hvor fortjenesten var meget lav. Forinden havde IBM tjent bunker af penge på mainframes, hvor man betalte for hardwaren, mens softwaren blev leveret gratis.

Nu rykker gevinsterne i IT yderligere opaf, idet pengene ligger i tjenesterne. Denne tendens har været undervejs i længere tid, da det er sådan, open source-software har tjent penge: softwaren er gratis, men man tager sig betalt for service på den. Google har om nogle profiteret af dette, idet firmaet har leveret allehånde tjenester.

Open Source står stærkere end nogensinde, produkter baseret på Open Source findes ca. overalt, men trods al den succes, har Linux stadigt ikke formået at tiltrække sig kunder i den brede befolkning. Linuxtilhængerne bør kritisk kigge på hverandre og overveje, hvis skyld det er.

MS kan ikke altid klandres.

Kommentarer

  1. af Tobias - fredag 10. juli 2009 kl. 14:20

    Det er vist mig der henvises til som den OS X omvendte. Det er rigtigt jeg har brugt Linux på min desktop siden slutningen af 90'erne og for et par år siden skiftede til OS X. Jeg tror aldrig jeg har udtalt at Linux er mindre brugervenlig en OS X. Mest fordi brugervenlighed for mig (en dreven Linux nørd, der lever af at kode Java) er noget helt andet end brugervenlighed for "almindelige brugere"
    Jeg plejer at formulere grunden til at jeg bruger OS X som:
    "Alle operativ systemer er irriterende. De har alle nogle små quirks der gør dem ubrugelige. Når man skifter bliver man glad for at nogle af de gamle quirks forsvandt men desværre opdager man hurtigt nogle nye :-(. Grunden til at jeg endnu ikke skiftet til OS X er primært en super lækker feature. Nemlig at den starter (vågner fra sleep) utrolig hurtigt. Det giver mig daglig glæde og er nok til at jeg kan leve med alle de quirks OS X har."

    Såvidt jeg forstår det så bliver Chrome OS bygget oven på en Linux kerne. Så du kan også tolke dette som en success for Linux.

  2. af Christian Schmidt - fredag 10. juli 2009 kl. 23:49

    Nu er Linux jo ikke udviklet af ét firma på samme måde som Windows, og der er heller ikke nogen salgsafdeling eller tilsvarende, man kan klandre for den manglende udbredelse af Linux på desktoppen. At skyde på Linux-fans i almindelighed, eller firmaer som koncentrerer sig om Linux til brug på servere, er ikke rimeligt.

    Hvis man skal pege på nogen, må det være de firmaer/organisationer, der har gjort et seriøst forsøg på at lave en Linux-distribution henvendt til desktopbrug, fx Red Hat. Her er det dog næppe slidte jeans og fedtet hår, der er problemet, men snarere at man er oppe mod en hård konkurrent, der har et ganske udmærket produkt. Computerworld-artiklen kan antyde, at Google har mere held/hype/troværdighed med sig - måske fordi man tror, de kan skabe et produkt, der er mere end bare en "Windows-klon".

Der er lukket for flere kommentarer til dette indlæg.