Right on targIT
onsdag 24. oktober 2007 kl. 11:30

Google - et skrøbeligt monster

Der har ovenpå Googles pæne regnskab - og også tidligere - været en del skriven i pressen om, at Google er det nye Microsoft, mao. det forhadte firma, som alle dog er afhængige af, senest i Computerworld.

Jeg vil dog mene, at det knapt står så slemt til. Jeg vil nemlig bemærke, at meget af Googles indflydelse og indtjening baserer sig på et temmeligt skrøbeligt grundlag: nemlig at brugerne ikke skifter til en konkurrent. Og at det er temmeligt nemt at gøre så.

Selve søgemaskinen kan brugerne fra den ene dag til den anden holde op med at bruge. Det kan være, at nogle søgninger ikke bliver så nemme at foretage, fordi den nye søgemaskine ikke kender dig så godt, at nogle indstillinger skal sættes igen, men det vil ikke tage lang tid at ændre.

Hvad angår gmail, så skifter mange så jævnligt e-mailadresse, så jeg kan ikke forestille mig, at det vil være et større problem at skifte væk fra gmail. Min fætter har just skiftet arbejde, og jeg forstår, at alt hans korrespondance hos firmaet nu er tabt - og det uden at være et større problem.

Deres tekstbehandling, regneark mm. er endnu ikke særligt udbredt, men de brugere, der findes heraf, må i forvejen have overvejet at deres data ligger hos Google og ikke hos dem selv. Det vil være idiotisk af Google at nægte brugerne adgang til deres data, hvis de er ved at skifte - det vil i hvert fald ikke gøre det nemmere at tiltrække nye brugere. Men dette område er nok det, der er sværest at skifte fra. Bare ærgerligt, at MS sidder så stærkt på det marked med dets Office-pakke.

Googlemap, google newsgroups, hvad det ellers hedder: jeg kender ikke alle produkterne i detaljer, men har svært ved at se, hvad der kan forhindre folk i at skifte på fem minutter.

Kort og godt er omkostningerne ved at skifte væk fra Google minimale i forhold til at smide f.eks. Windows på porten. Så den dag en bruger bliver træt af Google - af den ene eller anden grund - så er det nemt at skifte væk fra Google.

Og så kan alle deres data om denne brugers søgemønster, etc. egentligt være lige meget - der kan ikke vises flere reklamer til den bruger. Og langt hovedparten af Googles indtjening kommer fra deres reklamer.

Google arbejder selvfølgeligt hårdt på at ændre dette - det er jo sund fornuft. Men indtil videre er Google et skrøbeligt monster, fordi det kan miste så mange brugere meget nemt.

Kommentarer

  1. af Christian Schmidt - lørdag 27. oktober 2007 kl. 00:13

    Jeg er enig i, at Google ikke er i nærheden af at blive et nyt Microsoft. Ganske vist har Google en dominerende position på søgemaskinemarkedet, men her findes ikke de samme mulighed for at lave vendor lock-in som i de markeder, hvor MS opererer, så udgiften for at skifte til en konkurrent er væsentligt større hos MS end hos Google. Og synergien mellem de respektive firmaers forskellige produkter må også siges at være væsentligt større hos MS end hos Google (Outlook følger med Office, Outlook bruger Exchange, Exchange bruger Windows Server osv.).

    Jeg vil dog ikke gå så langt som at kalde firmaet skrøbeligt. I hvert fald er det ikke væsentligt mere skrøbeligt end så mange andre firmaer, der sælger varer og tjenesteydelser uden for abonnement, det være sig forhandlere og producenter af dagligvarer, tøj, mobiltelefoner samt frisører, VVS-installatører osv.

    Hvis man vil lave en lille hurtig Porter's Five Forces-analyse (jo, lidt skade har man da taget af at på Handelshalløjskolen), så skal man huske, at Googles indtægter stammer fra annoncering, dvs. slutbrugerne i forhold til modellen nok egentlig er at betragte som en slags råvare/leverandør (men man kan selvfølgelig også opstille modellen, hvor slutbrugerne betragtes som kunder, idet Googles annoncesalg jo forudsætter et stort antal brugere).

    Google opererer i et voksende marked præget af relativt få store aktører og med ikke helt lave indgangsbarrierer. Salget af meget specifikke annoncer i forbindelse med en søgemaskine lader sig ikke umiddelbart substituere af andre annoncekanaler (endnu). Både kunder og leverandører er små og har lav forhandlingsstyrke i forhold til Google.

    Hvis man betragter det fra slutbrugervinklen er billedet det samme. Her er der heller ikke rigtig nogen substituerende produkter. Men fælles for begge vinkler er, at omkostningerne ved at skifte til en af Googles konkurrenter er lille. Spørgsmålet er dog, hvad konkurrenterne skal tilbyde for at få folk til at foretage skiftet.

    Jovist er internetbrugerne troløse, og på internettet kan meget (mærkeligt) ske på få år. Men jeg tror dog, at markedet for søgemaskineannoncering er mere end en døgnflue. På dette marked udbyder Google et konkurrencedygtigt produkt og har en anseelig markedsandel. Det synes jeg ikke er skrøbeligt.

Der er lukket for flere kommentarer til dette indlæg.

Ugenr.dk · BMI.fit · Coder’s Toolbox