Right on targIT
torsdag 1. februar 2007 kl. 13:33

Pressedæknigen af iPhones-lanceringen

Jeg var på ferie uden mobil- og nyhedsdækning (Dansk Vestindien har ikke GSM-dækning), da iPhones blev lanceret, og hørte derfor først om lanceringen af produktet midt i januar. Og først nu er jeg ved at have læst mig igennem alle nyhedse-mailene. Dette held i uheld (omend jeg synes, at uheld er et meget dårligt ord at bruge om ferie) har givet mig mulighed for at se udviklingen i omtalen af produktet i pressen - her først og fremmest IT-pressen, og begrænset til danske Computerworld og ComOn) lidt klarere end hvis man stod midt i det.

Op til lanceringen var der masser af rygter i pressen, og et af de stærkeste var, at iPhone ville blive lanceret i januar på Mac-messen. Dette viste sig at være rigtigt. Yderligere var der eksperter, der udtalte sig om hvorvidt modellen ville få succes, om mobilbranchen og -udbyderne. Stemningen var temmelig negativ hvad angår en iPhones succes: Apple kendte ikke branchen og ville få svært ved at sælge telefonen. Mobilbranchen var meget sværere at være i end musikbranchen.

Så kom dagen for lanceringen, og alle var glade. Steven Jobs er en god sælger og imponerede mange. Finansmarkederne sendte prompte aktiekursen for Apple op og kursen ned på de andre mobiltelefonproducenter - hårdest ramt var RIM. Analytikerne var imponerende over innovationen og den anderledes tilgang til produktet. Der var nogle enkelte kritiske røster ang. eneforhandlingen hos Cingular. Men ellers så alt godt ud for Apple.

Derefter kom der lidt ro over det hele, og journalister og analytikere begyndte at se nærmere på fakta. I forvejen findes sådanne produkter, og der har foreløbigt ikke været den store succes. Ville folk skifte, eller heller have to apparater, altså en mp3-afspiller (en iPod for manges tilfælde) og en mobiltelefon blev der spurgt.. Specifikationerne var ikke imponerende, mobilkameret var kun 2.0 megapixels, hukommelsen var kun 4 eller 8 gb, og det virtuelle keyboard var for småt for nogle - og så var den alt for dyr. Find selv på flere ting.

Og så er der alle de ting, som der ikke er: produktet vil ikke kunne køre tredjepartsapplikationer, der er ikke 3G på telefonen (og EDGE findes endnu ikke i mange landes netværk, hvilket betyder lav downloadhastighed (GPRS)), styresystemet Mac OS X er utestet på en sådan terminal og ergo usikkert (mon ikke det er et mindre problem?), iPhone har korttjenester men ikke GPS-funktionalitet på iPhonen og desuden var der tale om en dråbe i havet (10 mio. mobiltelefoner ud af anslået en mia. i 2007) for produktet. Læseren kan igen selv finde på flere ting.

Mon ikke der kommer lidt flere dårlige nyheder, inden det igen vender. Apple er muligvis på en ny boldbane, men man skal ikke undervurdere dem. Husk på, at iPodden først to år efter sin lancering for alvor begyndte at hitte - nemlig sammenfaldende med iTunes. Og Apple kan jo udgive andre udgaver af sin telefon, der rammer et andet segment. Og kampen er ikke engang begyndt endnu - Apple har bare meddelt, at de har tilmeldt sig turneringen, for nu at bruge endnu en sportsmetafor.

Kommentarer

  1. af Christian Schmidt - mandag 5. februar 2007 kl. 22:31

    Der er sikkert et publikum til kameratelefoner og GPS-navigatorer, men der er formentlig også et stort publikum, der bare efterspørger en telefon, der er god til de basale ting. Apple er god til at lave ting, der bare virker, og er superlækre at se på og røre ved. Det er meget kendetegnende for den teknologifascination, der præger branchen, at noget så usexet som telefonsvarerfunktionaliteten praktisk talt ikke har ændret sig i 10 år, selvom der har været oplagte muligheder for at forbedre, optimere og kræse for detaljerne.

    Jeg kender ikke til produktet, og det kan snildt vise sig at blive en fiasko, men under alle omstændigheder er det forfriskende at se et bud på en telefon fra et firma, der er kendt for produkter, der skiller sig ud.

Der er lukket for flere kommentarer til dette indlæg.

Ugenr.dk · BMI.fit · Coder’s Toolbox