Right on targIT
fredag 28. juli 2006 kl. 13:40

Blogge er navlepilleri

Pew Internet and American Life Project har undersøgt, hvilket folkefærd bloggere er. Det er interessant læsning.

Bl.a. kan man se, at 37% af bloggerne skriver om deres eget liv og oplevelser - det en kollega kaldte navlepilleri. Hermed et forsvar for en navlepillerblog (selv om jeg ikke betragter denne blog som en sådan):

Det er klart, at en sådan personlig dagbog på nettet ikke har det store publikum, idet den typiske læser ikke gider læse om, at man afleverede den lille for sent her til morgen, men det er netop heller ikke meningen. Bloggen er netop en personlig dagbog for familie, venner og bekendte, og det er en eminent måde for disse til at følge med i, hvad der sker for bloggens indehaver.

Det er ikke alle i ens omgangskreds, man snakker med hver uge, og disses dagligdag er det nemt og hurtigt lige at læse op på hvad der er sket for dem - det være sig restaurantbesøg, for-sent-afleverede børn, galdeudgydelser (f.eks. politiske meninger, idiosynkrasier, betragtninger), ferier, fester, mmm, mao. lige de ting, som blogindehaveren har fundet det værd at skrive om. Og altså meddele venner og bekendte.

Undersøgelsen antyder også, at det er de færreste, der gider skrive poltiske blogs (11%) eller om teknologi (4%). Disse har måske et højere besøgstal, mens de personlige blogs qua deres formål kun har få læsere. Til genæld er det meget interesserede læsere, som kender bloggeren, der læser dem.

Så hurra for navlepillerbloggen, og glem alt om besøgstal som værende vigtigt! Det er en voldsom misforståelse af, hvad en navlepillerblog går ud på.

Kommentarer

Kommentarfunktionen er ikke aktiv for dette indlæg.

Ugenr.dk · BMI.fit · Coder’s Toolbox