Right on targIT
fredag 14. oktober 2005 kl. 20:21

Telefoner med WLAN: operatørerne ignoreres

Finske Nokia lancerede forleden tre nye telefoner, alle med fokus på erhvervslivet og dettes ansattes behov for altid at kunne hente, læse og svare e-mail. De kan ses på forsiden af den danske del af firmaets webside eller her. Udover deres omfattende understøttelse af e-mail, vil jeg også bemærke telefonernes understøttelse af wlan og voip. Disse to teknikker klæder hverandre godt.

Der er selvfølgelig også 3G-understøttelse, men det min post her skal handle om, er det faktum, at telefoner i dag for professionelle brugere ikke længere kan sælges, hvis de ikke har wlan inkluderet. Med voip-teknologi bygget ind i fonen, må mobiltelefonoperatørerne se deres muligheder for at tjene penge på deres 3G-investeringer fortone sig endnu mere i det fjerne.

Traditonelt har operatørerne et stort ord at skulle have sagt, når det gælder mobiltelefoner, thi deres kunder køber dem hos operatøren og ikke i en gængs politik. Hvis en telefon ikke er subsidieret, er der ikke nogen, der vil købe den, så operatøren har bestemt.

Ikke mere. Wlan er nu så udbredt og så nødvendigt i dyre telefoner, at operatørernes ønske om alene at sidde på adgangen til data forsvinder dag for dag. Ikke nok med, at data nu ikke længere kan formodes at blive downloadet til en telefon via en operatørs net, med disse telefoner kan operatøren ikke engang være sikker på, at almindelig tale, som ellers alle dage har været deres guldkalv, nu vil blive rutet via deres net.

Naturligvis er der forskel på dyre forretningstelefoner, som dækker nogle behov, den menige bruger ikke har, så operatørernes levebrød er ikke truet endnu. Men det er velkendt, at når en teknologi først er introduceret, siver den stille og roligt ned gennem modellerne og findes til sidst i så godt som alle telefoner. Tænk på kamera til mobilos, farveskærm eller radio.

Så operatørerne svækkes med denne udvikling; deres monopol på dataudveksling udhules. Man kan forestille sig, at denne udvikling har noget at gøre med, at det i lang tid har været alt for dyrt at downloade data for mobilbrugerne.

Som et sidespring vil jeg også udtrykke min undren over, at Blackberry har formået at få alle til at bruge deres teknologi. Bevares, den er da meget god, men da ingenlunde unik, og det kræver altså en 30.000 kroners BB-server at få mail pushet ud til brugerne. Der findes en bunke andre firmaer, som kan ca. det samme, men BB er den model, som alle snakker om. Man undrer sig bare.

Kommentarer

  1. af Christian - søndag 16. oktober 2005 kl. 15:01

    Det er interessant at se, hvor lidt succes teleselskaberne har med at bremse udviklingen fra specialiserede tjenester som taletelefoni (fastnet og mobil, indland og udland), SMS, MMS mv. til rå IP.

    IP er en ret homogen vare, som kan leveres via en lang række kabel- og luftbårne teknologier, så der skulle efterhånden være basis for noget priskonkurrence. Og så er det pludselig mindre sjovt at være teleselskab.

    Hvad har de gjort galt? Jeg er enig i, at teleselskabernes grådighed har medført, at kunderne er blevet væk, og alternative teknologier har haft lettere tilgang til markedet, fordi de ikke først skulle vriste kunderne ud af et eksisterende kundeforhold.

    Derudover har de efter min mening været utroligt konservative og teknologistyrede i deres tankegang. Se fx på "3" - både deres navn (!) og deres indledningsvise opfattelse af, at de kan anlægge andre (dyrere) samtaleprisstrukturer end andre mobiloperatører i markedet.

    Kunderne efterspørger IP eller taletelefoni, og de er ligeglade med, om det sker via GSM, UMTS, WLAN, FWA, Bluetooth, kredskoblede telefonlinjer, ADSL eller hvad ved jeg. Det skal bare virke, og det skal ske til en konkurrencedygtig pris. Hvordan telcoerne så router bits fra deres termineringspunkt mod kunden (typisk er et telefonstik i en væg eller en mobiltelefon) er tekniske detaljer, som er kunden underordnet. Det er her, teleselskaberne skal positionere sig ved at have de laveste produktionsomkostninger.

    VoIP i telefoner behøver ikke at være jordens undergang for teleselskaberne. Det ville fx være oplagt at forsøge at være leverandør af både GSM/UMTS- og VoIP-samtalerne. Forestil dig at have ét telefonnummer til både mobil- og VoIP-telefoni - det ville VoIP-only-teleselskaber ikke kunne tilbyde. Men det kræver, at de får fingeren ud og dropper teknologifikseringeren og i stedet kigger på kundernes ønsker.

  2. af Tobias - torsdag 20. oktober 2005 kl. 15:19

    Jeg forstår godt hvorfor den er populær. Et par af mine kollegaer har en Blackberry og den er bare mere lækker end noget andet produkt jeg har set.

Der er lukket for flere kommentarer til dette indlæg.