Right on targIT
onsdag 6. oktober 2004 kl. 15:00

Det danske mobiltelefonmarked viser vejen

Konsolideringen er i fuld gang på mobilområdet. De små frække lavprisselskaber blev for frække for de store og blev opkøbt. Orange og Telia blev enige om at fusionere. Sonofon gennemgår fyringer. TDC har til gengæld ikke de store problemer på mobilområdet - til gengæld har de fået større problemer med Song Networks-opkøbet end først antaget. Det hele sker fordi brugerne vil have lavere priser.

Mobilselskaberne vil forsøge tilføre en masse værdi for brugeren. Derved sikrer de sig en god malkeko, som sprøjter penge ud. Men, som jeg i dette forum tidligere har været inde på, så skal mobiltelefonselskaberne måske bare prøve at være rigtigt gode til at levere bits gennem luften og ikke mere - intet indhold, tjenester eller hvad de nu kan finde på.

Sporene fra WAP skræmmer - her formåede teleselskaberne aldrig at få ordentligt indhold på deres sider og ingen andre gad levere indhold, da de ikke tjente på det. I stedet var i-mode en stor succes - måske fordi 91% af omsætningen her gik videre til indholdsleverandør, mens infrastrukturleverandøren tog 9%. Selv nu tager teleselskaberne omkring halvdelen, når en bruger køber en ringetone eller lignende. Så det er nok tvivlsomt, om de har lært noget.

Det er som sagt fristende at forsøge at levere indhold og værdi i stedet for bare trivielle bits og derved kunne tage en større del af kagen. Det er også sjovere at skulle levere alle mulige sjove tjenester end bare at skulle sørge for at ens forretningsgrundlag går på at være dygtige til at optimere det nuværende netværk og udbygge det bedst muligt.

Men, en ting er hvad teleselskaberne gerne vil, en anden er, hvad brugerne er parat til at betale for. Her synes billigselskabernes succes at pege på, at forbrugerne ikke gider betale for meget andet end bits. En prisundersøgelse for Norden viste, at Danmark var klart billigst på priser for mobiltelefoni.

Så forbrugerne har vist vejen: man ønsker ikke advancerede tjenester, man ønsker lave priser. Og teleselskaberne ved det vel også godt: de forsøger at tiltrække erhvervsfolk, som taler mere og bruger dyrere tjenester, TDC eksporterer Telmore-løsningen til andre lande, og selskaberne tilknytter lavprisfirmaer til deres produktportefølje.

Ikke mange andre lande har så lave priser som Danmark på mobiltelefoni. Det danske marked var blandt de første (det første?) til at lancere skrabet forbrugerservice med tank-op på nettet. Og med fremkomsten af GPRS kan alle data, som ellers kunne afkræves højere priser (MMS for eksempel), sendes som just data - simple og billige data.

Jeg læser alt det her som et tegn på, at Danmark viser vejen for mobiltelefoni: det skal være billigt og simpelt. De danske mobilselskaber burde udnytte den ekspertise, de har opbygget indenfor billig telefoni og etablere lignende løsninger i udlandet. Det vil også hjælpe på det hjemlige marked. TDC er i gang. Der er ingen grund til, at konkurrenterne ikke også kommer i gang.

Kommentarer

Kommentarfunktionen er ikke aktiv for dette indlæg.