Meninger i metermål
DR har ofte netafstemninger i forbindelse med nyheder på DR Online (fx [1], [2]).
Disse små meningsmålinger bruges på mange websites. De må selvfølgelig ikke opfattes som seriøse opinionsundersøgelser, men på deres egne præmisser kan de være meget skægge og om ikke andet så give et praj om, hvad manden på gaden mener om dette og hint.
DR's afstemninger har dog en detalje, som man normalt ikke ser, når man bliver udfrittet om sin mening om dette og hint meningsmålinger og markedsundersøgelser af forskellig art. Udover de sædvanlige svarmuligheder, fx "ja", "nej" og "ved ikke" har DR en befriende ekstra mulighed, nemlig "det har jeg ingen mening om".
Hvor tit har man ikke skulle besvare spørgeskemaer med urimelige spørgsmål som "hvor enig er du følgende udsagn om [firma X, som du dårligt kender]? X er et fremsynet firma, X er en god arbejdsplads, X udtrykker dynamik, troværdighed, er god ved dyr, osv." og "hvis du skulle købe [produkt X, som du køber ét af hvert 10. år] i morgen, hvilken af følgende leverandører ville du vælge?" og "læste du [en bestemt artikel i en bestemt avis for 14 dage siden], og hvis ja, hvor enig er du i følgende udsagn om den". Eller bare venner, der spørger "hvad synes du om mine nye sko?". Her savner jeg altså tit svarmuligheden "det har jeg ingen mening om" (og nej, selv blandt venner sker det, at dette svar ikke godtages). Jeg håber, at DR's gode eksempel danner skole.
Det næste skridt inden for meningsmålinger kunne oplagt være, at svarmulighederne udvælges, så de dækker hele udfaldsrummet, så vi er fri for spørgsmål som "hvor tit gør du [et eller andet]?", hvor svarmulighederne er "dagligt", "2-3 gange ugentligt", "1 gang om ugen", "2-3 gange om måneden" og "aldrig". Vi venter spændt.