mandag 21. oktober 2002 kl. 16:42

Kovending nr. 2

I marts indså TDC Mobil, at det var en dum idé at skifte navn til VIC og skiftede derfor tilbage igen. Nu har TDC Kabel TV også set lyset, og dropper navnet OnCable, som firmaet tog sig sidste år.

Hatten af for TDC, at de erkender, at man i dagens flimrende medievirkelighed ikke uden videre kan forvente af folk, at de har 100% tjek på, hvad der findes af firmaer, produkter og varemærker på markedet. Men hvor var det dog dumt at skifte til at begynde med.

TDC's navnestunt er ingenlunde enestående. Tværtimod sker det så jævnligt, at firmaer vælger at skifte navn på dem selv eller deres produkter. Som årsag for navneskift anføres som regel noget om signalværdi og kundeappel og den slags. Her er det min påstand, at når først et firma har gjort sig kendt under et navn, så bidrager selve navnet kun marginalt til folks opfattelse af firmaet.

Som ansat i mediebranchen, der tjener penge på at sælge reklamer, bør jeg vel egentlig bare være glad for, at firmaer skifter navn i tide og utide og derved smider for millioner kroner af markedsføring af det gamle navn ud af vinduet, samtidig med at de bruger tilsvarende millionbeløb på at forsøge at slå det nye navn fast i folks bevidsthed og samtidig udviske folks erindring om det gamle. Men jeg kan ikke lade være med at undres.

Dermed ikke sagt, at det aldrig kan være fornuftigt at skifte navn. For eksempel i forbindelse med fusioner mellem firmaer, der opererer i flere lande, vil det ofte være en fordel at kunne markedsføre sig under samme navn i flere lande.

Hvis man endelig skal skifte navn, så foreslår jeg, at man ikke gør, som firmaer gør oftest, nemlig skifter fra den ene dag til den anden, men i stedet foretager et mere "organisk" navneskift, hvor det ene navn langsomt introduceres og lever sideløbende med det gamle, indtil dette udfases. Et eksempel herpå (det eneste, jeg kan komme i tanke om) er Unibanks navneskift til Nordea. Her blev begge navne i en længere periode brugt i både annoncering og på facadeskilte, og folk forstod derved, at de to navne refererede til samme firma.

Men hvad ved jeg om den slags ...

Kommentarer

Kommentarfunktionen er ikke aktiv for dette indlæg.